HET pelgrimsoord van de Camino - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu HET pelgrimsoord van de Camino - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

HET pelgrimsoord van de Camino

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

22 Mei 2011 | Frankrijk, Parijs

21 mei
Op zaterdagmorgen is het nog lekker rustig op weg, geen vrachtwagens die met veel lawaai langs je heen denderen. Je hoort de vogeltjes weer. Eerst in St. Palais een stempel gehaald. De kerk was open en een madame, die de bloemen voor zondag kwam klaarmaken, zei dat ik in de sacristie moest zijn. Ik klopte netjes aan en ging naar binnen, daar stonden drie priesters, in misgewaad, klaar om de H. Mis van negen uur te beginnen. Een verwees me naar het secretariaat aan de overkant. “ Monsieur le curé zou mij wel een stempelkunnen geven” zei hij. En ja hoor van de parochiesecretaresse kreeg ik een prachtige stempel.
Het was bewolkt en nog niet zo warm en dat is goed weer om te fietsen. Net buiten St. Palais begon de klim van twee km. Dat ‘valt’ niet lekker als je nog niet bent ingefietst maar het warmt wel op. Toch haalden we het gemakkelijk. Na 40 km, in 2.47 uur, met een gemiddelde van 14,29 km en met een piek van 51,93 km per uur, kwamen we aan in St. Jean Pied de Port. Het was er erg druk en warm. Veel verkeer ook nog want er was een samenkomst van Basken die een betoging zouden gaan houden. In de sfeervolle smalle steile straatjes liepen veel wandelaars met zware rugzakken, allemaal op zoek naar onderdak voor de nacht. We zijn eerst naar de ‘Nostre Dame’ gegaan vanwaaruit de pelgrims vroeger de brug over gingen op weg naar Santiago. In de rue de Citadelle op 39 kun je aanmelden als Compostella ganger, je krijgt veel info en natuurlijk een stempel. Het is daar erg druk van komen en gaande mensen uit allerlei landen. De hoeveelste Nederlander wij zijn weet ik niet maar op een lijstje zag ik al wel dat er dit jaar meer Santiago gangers zijn geweest dan vorig jaar.
Ook wij gingen op zoek naar onderdak. Bij het VVV vonden een adres inde Avenue Renauld. Groot huis en een oudere dame verwlkomde ons. Ook d’r hondje, ik had er geen probleem mee maar Herman probeerde hij in de enkels te bijten. Het werd snel gecorrigeerd en nu loopt tie met een wijde boog om Herman heen
Joke en Dick zitten in St. Jean-le-vieux, 3km voor St. Jean en vanavond hebben we samen gegeten sinds Tours. hadden veel te vertellen en het was erg gezellig. Zij doen morgen een kleine etappe van 27 km, maar een zware, tot aan Roncesvalles op 1057 meter hoogte.
Wij nemen nog een lekker Spaans wijntje omdat Noordwijk kampioen is geworden! We kregen hierover een paar SMS. Hartelijk dank aan de toezenders.

• 22 Mei 2011 - 20:08

Marianne Gribling:

Hoi,hoi,

Sorry, ik heb mijn reactie per ongeluk geplaatst op de dag "SPAKEN". Ik hoop, dat je dat terug vindt!
    Nogmaals,succes.
    Groetjes,
    Marianne

• 23 Mei 2011 - 19:59

Grietje En Greetje:

Hoi Herman en Riet

Jullie weten wel die 2 gekke meiden uit het NOORDEN, DIE WENSEN JULLIE HEEL VEEL SUCCES.