Weer over oude wegen - Reisverslag uit Samos, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Weer over oude wegen - Reisverslag uit Samos, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Weer over oude wegen

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

04 Juni 2011 | Spanje, Samos

Beste allemaal,

Na een heerlijke nachtrust in een mooi pension begonnen we om acht uur aan een snelle, maar ook linke, afdaling. Het was koud en halverwege de afdaling hebben we in Molinaseca, een heeeel oud dorpje waar de tijd heeft dtil gestaan, eerst warme koffie gedronken om de handen te warmen. Toch was het erg mooi onderweg en we hebben een tijdje stil gestaan om te luisteren naar de stilte. Het was zo mooi, die hoge hellingen rondom ons heen. De stilte werd alleen verstoord door een heleboel vogeltjes die elkaar, en ons, veel te vertellen hadden in de opkomende zon. Wat is de natuur toch mooi! Na 11 km dalen kwamen we aan in Poferrada waar een Tempeliers in in de 12e eeuw een burcht hebben gebouwd en die staat er nu nog. Temidden van veel drukte en fabrieken. Geen mooie stad verder dus we reden, klommen, dapper door.In Cacabelos een stempel gehaald in het gemeentehuis. In Villafranca del Bierzo hebben we zitten eten met het uitzicht op een 16e eeuwse burcht. Door de smalle dal van de Rio Valcecare fietsten we gedeeltelijk over weg die nog door de Romeinen is gebruikt. Ridders van Karel de Grote en heel veel pelgrims hebben hier ook hun voetstappen liggen. Daar fietsten wij nu als ' moderne' pelgrims ook over. Heel bijzonder toch eigenlijk als je je dat realiseert. In Vega Valcare zijn we gestopt om de andere dag meteen aan de lange klim naar de Cebreiro te beginnen. Samen met wandelende pelgrims, Ed en Frieda, hebben we gegeten: een driegangen menu del Perigrino,met fles Vino blanco uit de streek(Bierzo). Het was erg leuk om ook de wandelaars te horen vertellen hoe zij de Camino ervaren.