Eindelijk SANTIAGO de COMPASTELLA! ! ! ! ! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Eindelijk SANTIAGO de COMPASTELLA! ! ! ! ! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Eindelijk SANTIAGO de COMPASTELLA! ! ! ! !

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

08 Juni 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste allemaal,

Dinsdagmiddag rond drie uur reden we het plein op voor de kathedraal in Santiago. Het was weer een bijzondere ervaring! Ineens sta je dan op de plaats waar je al die weken naar toe hebt gefietst. Gek dat je dat pas realiseert een tijdje nadat je bent aangekomen. Maar laat ik beginnen met de laatste fietsdag. Vanuit Arzua wilden we vroeg vertrekken om ook vroeg in Santiago aan te komen.Maar wat gebeurde er, uitgerekend op de aller, aller laatste dag, Prijs! De achterband van de fiets van Herman stond leeg! Gelukkig waren we nog niet onderweg zodat Herman in de hal van het appartement van onze gastheer de band kon maken. Hij kon het lek niet vinden, dus het wiel ging er af en een nieuwe binnenband, die al die tijd mee was gesjouwd, werd er vakkundig door hem opgezet. Na de smerige handen te hebben gewassen gingen we pas rond negen uur op weg. Het was weeeeer een zware stappe. Heel veel steile klimmetjes en relatief kort afdalingen. We reden door een Eucatyptusbomenbos! Dat ruikt erg lekker. Onderweg twee keer moeten schuilen in een bushokje voor stortbuien en toen kwam Santiago in zicht. Van verre zie de kathedraal met z´n twee torens.
Toen we wat waren bekomen van de eerste emotie kwamen Joken en Dick ons verwelkomen. Zij waren een paar uur al aangekomen en wezen ons de weg naar centrum om het Compostolaat te gaan halen. Ieder kreeg het begeerde bewijs: de Camino met succes te hebben volbracht. Ook wij zijn er trots op.
Vandaag om twaalf uur met z´n viertjes naar de H. Mis, in een over volle kathedraal.(mensen stonden ook)Ook dat is bijzonder. De Eucharistie viering werd voorgegaan door acht priesters uit verschillende landen, waaronder China, Polen. (geen Nederlander).Zij deden ook de voorbede. Toen de viering was afgelopen werd het grote wierookvat naar boven getrokken en begon de zwaai! Als een schommel suisde hoog het dwarschip, van links naar rechts. De wierook verspreidde zijn geur door de hele kathedraal. Wat een ervaring weer.
Na deze dienst, het was ondertussen over enen, zijn we een heerlijke bobadillo gaan eten.
Er is nog zoveel meer te vertellen, maar dat komt nog wel. We zitten nu in een Internet ruimte en de tijd is bijna om. Foto´s volgen later.
Iedereen die heeft gereageert hartelijk dank. En Keyzertjes ik zal het doorgegeven aan Joke en Dick hoor.
Hasta luego Herman en Riet vanuit een druk Santiago

• 08 Juni 2011 - 18:25

Marianne Gribling:

PROFICIAT!!!! Heerlijk om nu wat rust in de benen te krijgen! Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's van Santiago.
    Ik hou het kort, want de voorbereidingen voor het Korenfestival zijn in volle gang.
    Waarschijnlijk komen jullie dan net terug op die dag!
    Geniet nog maar van alle moois en de prachtige herinneringen aan de afgelopen fietsdagen.
    Liefs en tot ziens,
    Marianne

• 08 Juni 2011 - 18:37

Annie Van Vlaenderen:

Proficiat, jullie hebben een lange weg afgelegd.Met plezier heb ik de verslagen gelezen en meegenoten. Nu zal het wel even wennen zijn niet meer onderweg te zijn en te fietsen.
    Groetjes Annie uit Mechelen

• 08 Juni 2011 - 21:01

Lyda Van De Made:

Proficat met het bereiken van jullie doel! Mooie tocht hebben jullie gemaakt. Waren jullie al eerder in Santiago geweest? Rene's zus heeft vorig jaar de tocht te voet gemaakt. Was ook erg onder de indruk. Veel plezier nog!
    Grtz. Lydia

• 08 Juni 2011 - 22:38

Ria Cruijsen:

Riet en Herman gefeliciteerd met de voltooing van jullie pelgrimstocht .
    Geweldig ,en het zal julloe zeker gelukkig maken en gemaakt hebben !
    Geniet er nog lang van na
    Bedankt dat 'k het mee mocht beleven Groetjes Ria

• 09 Juni 2011 - 02:33

Jan Van De Made:

Riet en Herman,geluk gewenst met het bereiken van Santago..Dank voor de fijne berichtgeving over de camino.Ik heb al een keer eerder een reactie ingezonden,maar kwam blijkbaar niet door. Jakarta is ook niet naast de deur. Wens jullie een veilige terugreis naar NL en een welverdiende rust!

Jan van de Made

• 09 Juni 2011 - 09:00

Corrie Ouwehand:

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van jullie doel.
    Geniet nog even van de laatste dagen vakantie en een goede reis terug.
    Hartelijke groeten,
    Corrie Ouwehand

• 09 Juni 2011 - 09:10

Trude En Tim:

Gefeliciteerd!
    Geweldig gedaan! Lekker meegenoten van jullie reis - bijna jammer dat jullie er al zijn!
    Tim en Trude

• 09 Juni 2011 - 10:22

Sjef Coppens:

PROFICIAT !! Eindelijk jullie reisdoel bereikt. Heb genoten van jullie reisverslag. Maak er in Santiago nog een aantal fijne dagen van. De kroon op jullie fietstocht !!!

• 09 Juni 2011 - 12:25

Rob En Dicky Boekel:

Gefeliciteerd met het bereiken van santiagp de Compastella. Nu maar even lekker en genieten van wat daar nog meer te zien is.
    Groetjes van Rob en Dicky

• 09 Juni 2011 - 16:12

Joop:

Wat een prachtig doel en dan op deze sportieve manier bereikt. Petje af en bedankt voor de mooie en inspirerende verhalen.
    Gea en Joop

• 09 Juni 2011 - 19:21

Tonny Star:

Lieve Riet en Herman,

Wat geweldig dat jullie het gehaald hebben. Wat zullen jullie tevreden en voldaan zijn.

En nu lekker nog op een andere manier vakantie houden!! Geniet er maar van!!!!!

Riet ik zal dinsdag beginnen met aan onze Rafael mensen te vertellen dat jullie het gehaald hebben!!! Hartel;ijke groeten Tonny

• 14 Juni 2011 - 09:41

Arjan En Trudie:

Proficiat.
    Goed gedaan. Wij doen het jullie niet na.
    Leuk om alle stukjes zo te lezen. Is een geweldige reis en ervaring geweest.
    Nu lekker uitrusten.

Groetjes Arjan en Trudie