Bijna de bergen in - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Bijna de bergen in - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Bijna de bergen in

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

22 Mei 2011 | Frankrijk, Parijs

Het is vrijdagavond in een klein stadje in Baskenland: Saint Palais geheten. Veel jonge lui staan buiten en genieten, soms luidruchtig, van hun komend weekend. Ik probeer op internet te komen maar het lukt niet, dan maar een andere keer.

Dax 20 mei
Na een ‘stevig’ ontbijt, 2 witte broodjes met jam, stapten we iets voor negenen in Dax op de fiets. Het grote complex, “ L’ Arrayade”, was vroeger een semenarie, nu worden er vergaderingen en congressen gegeven en heet het ook ‘ Jean Paul II’.Twee Nederlanders uit Almere en met het avondeten zaten we met wandelaars die een gedeelte van de route lopen, tot Pamplona en in oktober de rest doen.
Nu was alles nog in rust. Het was bewolkt, na de hevige regenbui van gisteravond was het ook erg vochtig. Zou het droog blijven, dat was natuurlijk de vraag. Nou het zonneke kwam er door. Eerst heel voorzichtig maar daarna zonder enige terughoudendheid: fel dus. Gerard uit Barneveld kwam nog even ‘ langs’ toen we zaten te eten in een bushokje. Bankjes zijn jammer genoeg erg schaars te vinden langs de route. Hij fietste nog tot St. Palais met ons mee. Bij Viellenave ligt een oude z.g.boogbrug over de rivier Bidouze met een grote stroomversnelling door het hoogte verschil. Mooi gezicht. Ook een 13e eeuwse kerk St. Jacques.
Maar wat is het stil in Frankrijk tussen 12 en 14.00 uur. Waar is iederen dan? Bij die mooie cascade was niemand te zien.
In St. Palais stopten wij en Gerard ging nog ff door. Je komt nu echt al in het Baskenland. Alles staat tweetalig op de borden, net als in Friesland. We kogeerden in hotel ‘ du Trinquet’ Lekker uitgebreid in bad gegaan om alle vermoeienissen van de dag te vergeten. Heerlijk! Toen we nog even rond wandelden zagen we het spel Pilote het wordt hier in dit gedeelte veel gespeeld.
Morgen hoeven we dan niet zoveel kilometers naar St. Jean Pied de Port. We zijn van plan om daar een nachtje over te blijven zodat we goed uitgerust aan de bergen kunnen beginnen.
St. Jean Pied de Port is Het adres voor alle Compastellagangers die daar over de Pyrineeën gaan naar Pamplona. Het schijnt een zware tocht te worden, met steile hellingen en afdalingen. Dus iedereen kijkt hier ook de fiets na of de remmen goed zijn en de ketting goed in het vet ligt.
Dus dat gaan wij ook doen. Met de olie die we van Theo in Noordwijk hebben meegekregen komt alles ‘vet’ in orde.
Na Zondag gaat de Spaanse tocht beginnen.
Hasta la Vista,
Riet