Over de Cebreiro - Reisverslag uit Samos, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Over de Cebreiro - Reisverslag uit Samos, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Over de Cebreiro

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

04 Juni 2011 | Spanje, Samos

Vanmiddag zijn we aangekomen in Samos. Het ligt in een prachtige groene vallei.Natuurlijk staat ook hier een Monasterio. Het werd gesticht door Koptische kluizenaars, een van de oudste kloosters van Spanje. Een enorm gebouwencomplex waarvan nog delen uit de 11e en 12e eeuw. Teveel geschiedenis om hier over uit te wijden. Maar in 1951 werd het zowat helemaal verwoest door brand en daarna herbouwd. Knap gedaan, we hebben er een, Spaanse, rondleiding gedaan. In ons hostel is WiFi verbinding dus ik kan de site bijwerken op de kamer.
Over 4 juni.
Het was koud en vochtig vanmorgen toen we begonnen aan de lange, lange klim naar de Cebreiro. Weer zo'n ijkpunt in de Camino. Toen we boven kwamen stopten ook een Belgische auto. Meneer en mevrouw uit Brussel waren al sinds december aan het toeren met de caravan door Spanje. Zij maakte van ons de gedenkwaardige foto.
Het dorpje Cebreiro is maar heel klein en heel oud, uit de vroege middeleeuwen. Nu is de rust ver te zoeken, winkeltjes met souveniertjes, eettentjes met kleurige parasols. Daartussen door schieten de Mountainbikers in hun fel gekleurde kleding en de wandelaars met hoedjes, petjes, rugzakken en allerlei soorten stokken, zoeken hun weg gezapig ertussen door. In het oude kerkje was het stil. Er bandden veel rode lichtjes/kaarsjes bij het genadebeeld van Sancta Maria la Real uit de 12e eeuw.
Na alles rustig te hebben bekeken zijn we aan de afdaling begonnen nadat we eerst de fietshelm hadden opgezet Deze was snel, maar niet zo gevaarlijk omdat de weg goed was en de bochten goed liepen. Op hellingen van 7% ga je makkelijk 58-59 km> en dat is hard op een fiets met bepakking.
Zo dat was het weer tot zover. Allemaal dank voor de reacties en de koffie gaan we morgen proberen hoor Wilma!
Hasta Luego

• 04 Juni 2011 - 21:02

Marianne Gribling:

Een korte, maar welgemeende reactie:
    Goede reis verder! Geniet ervan, wees voorzichtig
    Hartelijke groeten,
    marianne

• 05 Juni 2011 - 07:26

Theo Blokland:

Beste Riet en Herman,
    En ik maar denken dat jullie alleen maar lekker naar beneden konden fietsen nadat jullie de Pyreneeën waren overgestoken; staan jullie warempel weer op een hoogte van 1300 m ! Maar aan het schema van de laatste etappes te zien worden nu toch de toppen steeds minder hoog. Succes met deze laatste km's en tegelijk hoop ik dat jullie blijven genieten van het vele moois aan natuur en historie dat jullie kunnen zien. Dank voor jullie boeiende reisverslagen.
    Vriendelijke groet, Theo.

• 05 Juni 2011 - 16:49

Tonny Star:

Wat een leuke foto. waar jullie precies 2500 km hebben gefietst.
    Jullie kunnen nu wel af gaan tellen!!!! En ik ga nu nog even de 3 vorige veslagen lezen. Ik geniet van je humor !!! Dat leest o lekker!!! Hou hem er in!!!! en weer het allerbeste (wat zal je weer mooie overwegingen in de Rafael vieringen hebben!!!) nou Riet ook voor Herman Weer het allerbeste en veel lieve groeten van mij. Tonny

• 05 Juni 2011 - 20:42

Marianne Abels:

Tja, ik verval in herhaling, maar wil het toch maar even gezegd hebben: ik geniet van jullie avonturen op de fiets en de bijbehorende foto's. Ga vooral zo door, wij genieten in Nederland allemaal met jullie mee. Petje af voor jullie conditie: dat fietsen in de bergen is iets wat ons lagelanders niet van huis uit in het bloed zit! Wat zullen jullie afgetraind en strak in het pak thuiskomen... ik denk dat ik voorlopig geen fietstochtje met een van jullie moet gaan maken :).
    Het einddoel komt nu toch wel aardig in zicht. Nog even doorfietsen en goed op elkaar bijven passen hoor. Geniet,
    Marianne

• 06 Juni 2011 - 11:36

Wilma:

En de wielen maar draaien en draaien en draaien, en de benen maar trappen en trappen en trappen........het einde komt in zicht. Ik heb de gedetaiileerde landkaart er nu toch maar eens bij gepakt om de laatste kilometers op de voet te volgen.....hou vol! We zijn allemaal trots op jullie.
    Liefs.