Langs oude plaatsen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Langs oude plaatsen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Langs oude plaatsen

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

12 Mei 2011 | Frankrijk, Parijs

First of all, we thank you, Gerald and Jenny, for the hospitality en your confidence. We wish you all the best in the future.

Na een zeer goede nachtrust zette Gerald, de gastheer van la Bergerie, een goed ontbijt voor: had voor ons een heerlijke ommelet gemaakt met eieren van eigen tuin, ik bedoel eigen kippen. Geen ontbijt zoals de Fransen gewend zijn met stokbrood en jam. We werden uitgezwaaid door Jenny want Graham bracht zoon Robbie naar school. Alles was weer goed met hem. Ik weet dat Jenny op de site kijkt daarom een Engels begin.
Het was weer mooi weer, ondanks de regenvoorspellingen geen druppel! Alleen maar zon, dus we zien eruit als de wielrenners, bruine benen en armen tot de rand van broek en shirt. De stevige noordenwind blies ook in ons voordeel. Natuurlijk waren er weer pittige hellingen, maar de benen waren goed! In Dissay heb ik een impossant chateau uit de 15e eeuw gefotografeerd. Het was destijds een buitenverblijf van de Bisschop van Poitier! Er om heen een prachtig park. Nu kwaakten alleen nog de kikkers in de slotgracht en ik denk niet dat er nog een bisschop zal wonen.
Van verre zagen we ook Futuroscoop waar destijds de Tour de France werd gereden en er heel veel renners zijn gevallen. We zijn er niet in gegaan, te ver van de route. In Buxerolles hebben we de voetafdruk gemist, die volgens een legende door St. Jacob als pelgrim moet zijn gezet. Het moet niet gekker worden....
Poitier is een stad met heel veel geschiedenis. Wanneer was ook al weer de slag bij Poitier? En, Wie streden daar? Wie het weet mag het zeggen. Bij een van die oude kerken, de Nortre-Dame-la Grande uit de 11e en 12e eeuw, wist ik nog een stempel te scoren. 'Un tampon', zeggen de Fransen er tegen! Ik belde van daaruit naar ons volgende nachtadres in Nieuil-l`Espoir. Het is een heel groot huis bovenaan een steile helling, met een bijna subtropische tuin er om heen. Van Md. Chantalle mag ik nu op haar PC om dit stukje te schrijven.
Over vertrouwen gesproken. Het is wel effe wennen want een frans toetsenbord is heel anders dan het onze.
We gaan eerst een lekker wijntje drinken en dan slapen. Morgen zeer op tijd en route.
Heel veel groeten van Herman en dank voor de reacties en persoonlijke smsjes.

Tiago, de San komt nog hoor, monsieur Guillaumme(s) uit Zoetermeer

Maar ik zeg nu: au revoir
Riet

• 12 Mei 2011 - 19:22

Marianne Gribling:

Lieve mensen,

Wat een geluk dat de regen niet doorzette,want met een nat kloffie is het niet best fietsen! Wat is Poitiers mooi he.
    En met goede moed op naar jullie eindbestemming.
    Wanneer komen jullie daar aan? Althans, wat is de bedoeling?
    Je ziet, dat jullie reis goed gevolgd wordt! We leven inderdaad helemaal mee!
    Lieve mensen, ga lekker door zo en geniet maar intens van vooral de bijzondere momenten.
    Lieve groeten,
    Marianne G

• 13 Mei 2011 - 07:52

Joop:

Mooie verslagen en ik reis elke dag in gedachten met jullie mee. Puntje van zorg: laat je door al die dagelijkse digitale contacten/verslagen en reacties met Nederland de boel wel echt "los". Het is maar even een gedachte die overigens eerder bij jou opkwam tijdens je reis naar en in Congo.

• 14 Mei 2011 - 09:22

Lidy:

Hallo Herman en Riet,
    zo leuk om jullie reis te volgen en herkenbare dingen te lezen. Zeker de vriendelijkheid en behulzaamheid van de mensen onderweg is voor mij een warme herinnering. 10 jaar na mijn reis naar Santiago is dat gelukkig nog steeds zo.
    Ik hoop dat het weer blijft meewerken, want dat maakt wel dat alles mooier en frisser is, onderweg. Ook de mogelijkheid om lekker buiten te zitten aan het einde van een fietsdag en te genieten van een biertje/wijntje is met een zonnetje het einde.
    Zoete herinneringen dus, en dat zal nog wel een paar weken zo blijven. Elke keer dat er een verhaal op de site verschijnt komt er van alles boven. En het blijft mijn mooiste reis en ik heb ook al wat afgefietst. Ik gun het iedereen om zo'n reis te maken, het levert zoveel op.
    Geniet met volle teugen maar zo te lezen doen jullie dat volop.
    Bon route,
    Lidy

• 14 Mei 2011 - 19:09

Jeannette En Henri:

Lieve buurtjes,
    Na inmiddels al weer een week zelf terug te zijn in Nederland heb ik de reisverslagen gelezen.Jullie hebben al weer heel wat gezien en meegemaakt. Geweldig om dit nog te kunnen doen. Geniet ervan en nog veel fietsplezier. Hier in Noordwijk is alles oke.
    Groetjes Jeannette en Henri en de kinderen.