Week in Roma - Reisverslag uit Rome, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Week in Roma - Reisverslag uit Rome, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Week in Roma

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

31 Mei 2009 | Italië, Rome

Beste allemaal,
We zijn nu een week in Rome en zijn ondertussen een beetje Roma, Italiaans dus. We genieten van de gastvrijheid van MSC op het generalaat. Een prachtig groot huis dat staat in een evenzo prachtige tuin, met zwembad, ja ja. Om ons heen scheurt het drukke verkeer van Rome met veel herrie en hier is een oase van rust.Heerlijk 'thuiskomen' na een drukke dag.
Het gebruik van het OV gaat soepel. We 'hangen' dagelijks met de Romeinen in super volgepropte bussen. Wringen ons naar buiten bij de halte, met een 'scusi' of 'prego' en we gebruiken ook veel de Metro. Ook die is op bepaalde tijden en lijnen overvol. Maar ik moet zeggen het gaat allemaal prima. Rome was erg warm de afgelopen week, maar vandaag was het wat koeler. De chauffeur van lijn 64, naar de Sint Pieter, vond het te koud denk ik, want hij zette de verwarming vol aan. Ondanks protest bleef de blower warme lucht de bus in blazen. Raampjes open zetten hielp niets en naar adem happend stapten we bij de Sint Pieter allemaal uit die hete volle bus. Zou de goede man gedacht hebben dat hij de airco aanzette???? Afijn we kwamen aan op het plein om ongeveer kwart over negen. Om half tien zou de Paus, vanwege Pinksteren voorgang in een plechtige mis, Wij konden dit volgen op grote schermen op het plein. Er werd mooi gezongen met solisten. Maar om 10 uur gingen wij naar de kerk van de Friezen van de Nederlandse kerkgemeenschap net achter het Sint Pietsplein.Het was een warme ontvangst en de H.Mis was alsof we thuis waren (maar geen C.Borger c.s.). We hadden te kennen gegeven dat we pelgrims waren en er zou een oorkonde worden gemaakt voor ons en nog iemand, Jan Ensing uit Oldemarkt, die gister was aangekomen vanuit Nederland ook op de fiets. Aan het eind van de mis werden we naar voren geroepen en ontvingen we, onder aplaus, de oorkonde. Ik kreeg weer kippenvel bij de herinnering aan vorige week op dezelfde tijd ongeveer.
Vandaag eindigde ook de Giro d´Italia´ in Rome bij het Collosseum met een tijdrit en deze kwam ook langs de Sint Pieter. Veel van die renners, de laag geklasseerden dan, maar daaronder wel de later winnaar, hebben we voorbij zien en horen suizen. Weer een groot evenement in drie dagen in Rome. Het kan allemaal en het wordt goed geregeld. Het begon nog even licht te regen, waardoor Menschov viel, maar het was zo weer droog.Toen we met de bus naar Stazione Termini gingen moesten we wel een heel grote omweg maken, maar we kwamen er ook. Een extra site-seeing dus. We gaan nu een wijntje drinken en daana lekker slapen, morgen, maandag, gaan we naar de Sixtijnse kapel. Tot ziens allemaal.

Liefs, Herman en Riet

• 31 Mei 2009 - 20:39

Marianne En Nic:

Lieve mensen,
    Wat een mooie foto's! Jullie hebben nogal wat beleefd zo in Rome! Fantastisch! Geniet er nog maar even van. En dan weer naar het mooie Nederland! Ook leuk,toch?
    Hartelijke groeten,
    Marianne en Nic

• 01 Juni 2009 - 07:25

Albert En Marleen:

Het blijft erg leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Roept gelijk herinneringen op aan ons bezoek aan Rome.Wij wensen jullie nog fijne dagen en een goede terugreis. Groetjes uit Oldenzaal.

• 01 Juni 2009 - 20:29

Guy En Gerry Vogels:

Hallo Riet en Herman,
    Fantastisch, jullie hebben het gehaald! We wisten het toen jullie in Melick vertrokken: Die gaan door tot het gaatje. Jullie hebben een geweldige prestatie geleverd, en natuurlijk onvergetelijke dingen beleefd. Hartelijke groeten en geniet van Rome in de lente.Guy en Gerry uit Melick.