Bezoek Sixtijnse kapel. - Reisverslag uit Rome, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Bezoek Sixtijnse kapel. - Reisverslag uit Rome, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Bezoek Sixtijnse kapel.

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

01 Juni 2009 | Italië, Rome

Vandaag de eerste regen in Rome.
Vanmorgen al voor acht uur met de bus, in rode regenjacks, naar de Stazione Termini met lijn 36 en vandaar met de 64 naar St. Pieter op weg naar de Sixtijnse kapel. Het regende behoorlijk, de jacks zijn waterdicht maar onze broek daaronder werd wel nat. Gelukkig stond er geen erg lange rij, zodat we vrij snel naar binnen konden. Om 9 uur gaat het museum n.l. open. De Sixtijnse kapel is overweldigend mooi. We zijn daar ook een hele tijd geweest. Je krijgt wel een zere nek van het naar boven kijken trouwens. Steeds wordt er geroepen door de supposten: " No Foto, no video" maar dat verstaan veel mensen niet, (ik ook niet). Stiekum toch een paar foto's gemaakt, spannend! Later zat naast mij een man die even een foto maakte maar meteen stond er een Romeinse politieman naast heb. Het was de tweede keer dat hij het zag en de derde keer zou het fototoestel in beslag worden genomen, zei hij met een heel streng gezicht. Hij was van de politia! Maar de man, een Portugees, zei heel slim: "I am only looking with the zoom, i didn't take a picture". Ik denk dat de agent deze smoes al eerder had gehoord want er was no mercy: "Out, dat ding" en braaf werd de camera afgesloten en in de broekzak gestopt.
Na het bezoek aan de Sixtijnse kapel hebben we, omdat het nog steeds regende, verschillende andere afdelingen van het Vaticaans Museum bezocht. Waaronder een afdeling met heel veel borst- en standbeelden van Romeinse keizers, godinnen en andere mooie mensen, zie foto. Ook prachtige schilderijen van grote Italiaanse meesters: o.a. Giotto, Rafaèl.
Het was bijna twee uur toen we buiten stonden. Het was prachtig geweest.Maar weer regen, of nog steeds, en de rij wachtenden om het museum nog in te gaan was nog behoorlijk lang.
We waren onderhand wel toe aan een hapje eten. Heerlijke lasanga! Daarna
bij "the old bridge" een hééééél goede Gelatti zaak, 'the best in Rome' , een verukkelijk ijsje gekocht: Cassata en zungo Inglesa smaak,heerlijk toetje en maar voor 1,50. Nog even op het Sint Pietersplein rondgelopen, het blijft indrukwekkend en aantrekkelijk. Ook daar stond nog steeds een lange rij mensen die de Sint Pieter in wilden, ook in de lichte regen.
En toen weer terug, met de 64 en nu lijn 90, naar de Via Asmara waar nu internet is zodat de site kan worden bijgewerkt. Ondertussen schijnt de zon weer en Rome is weer heerlijk opgefrist,al het stof is weggespoeld, de straten glimmen en de Bougainvillia is al de uitgebloeide bloemetjes weer kwijt. De nieuwe zijn er al dus het een mooie paarse versiering.
Zo dat was het weer. Tot ziens en bedankt voor de reacties hoor.
Arriverdecci, chiao,
Herman en Riet

• 01 Juni 2009 - 16:49

Theo Blokland:

Hallo Riet & Herman,
    Vanuit een prachtig zonnig Noordwijk en genietend van de rust van Tweede Pinksterdag, wens ik jullie een heerlijke afsluitende tijd in Rome, want deze bijzondere tocht nadert immers het einde. Als ik de berichten goed begrepen heb wordt morgen (2 juni) de laatste kans om volop te genieten van 'de eeuwige stad'.
    Hopelijk is dan de regen weg en schijnt de zon heel uitbundig, zodat jullie beladen met fijne herinneringen de terugreis kunnen aanvaarden. Maar eerst nog even heerlijk rondwandelen en genieten van Roma.
    Hartelijke groet, Theo.

• 01 Juni 2009 - 21:00

Maria En Ad:

Proficiat met het volbrengen van deze tocht.
    Gisteren hadden we het gouden priesterjubileum van Martien Balemans en vandaag zijn de kinderen met kleinkinderen thuis geweest. Om half vijf, midden onder de bbq, moesten we hals over kop naar binnen wegens een onweersbui.
    NAC gaat europa in!
    Geniet nog met volle teugen van de eeuwige stad Rome.