Blaffende honden - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Blaffende honden - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Blaffende honden

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

15 Mei 2009 | Italië, Ferrara

13 mei 2009 Verona
Vandaag weer een heel aparte dag. Gisteravond aangekomen in Bardolino, een heel leuk, maar touristisch, stadje aan het Gardameer. Met een mooie wandelpromenade en heel veel winkeltjes en nog meer ijs- en Pizzazaken. We vonden een leuke kamer bij singora Christina en we besloten om hier twee nachten te blijven om op woensdag met de bus naar Verona te gaan. Deze stad, wilden we graag eens goed bekijken. Nou het is de moeite waard hoor. Natuurlijk begonnen we met een bezoek aan de Arena. Er wordt daar een decor opgebouwd voor de opera Aïda. Wat een ontzettend grote arena, ik denk dat er wel 30.000 toeschouwers in kunnen. Heel stil hebben we alles op ons in laten werken toen we bovenin zaten en beneden zagen hoe met man en macht een prachtig decor werd opgebouwd. De accoustic is ook bijzonder goed. Er waren nogal wat scholieren en ik denk dat hun verteld was dat de zangers ook zonder versterking goed te horen zijn. Ze probeerden dit uit met fluiten op de vingers, het klonk overal door. Wat een bouwwerk. Daarna met de “Veronapas” op stap. “Il Duomo” bezocht, een kerk met een prachtig marmeren vloer en veel mooie schilderingen. Sante Helena,een kerk met een onderkerk. De onderkerk is in 1171 verwoest door een grote aardbeving. Op de resten hiervan is de huidige kerk gebouwd. Maar later is de onderkerk weer hersteld in dezelfde staat als toen. In een andere kerk zagen we een prachtig houtenplafond, over de hele breedte. Geen pilaren ter ondersteuning en alles staat nog steeds…. Romeo en Julia van Shakespear is helemaal verzonnen maar toch zien de Italianen kans om je het huis van Julia: casa di Giuiletta, te laten bezoeken. Met balcon en al. Daar heb ik overigens even op staan declameren terwijl beneden op de toeristen met open mond stonden te luisteren!!! (gewoon doen) Er is zelfs een graf van haar te bezichtigen. Hier komen nog steeds brieven van wanhopige verliefden aan. Waar Romeo is??? Daar wordt niet over gesproken...
Ook zijn we in de hoge toren (naam is me ontschoten) geklommen, met de lift dan, wat een mooi uitzicht gaf over de stad aan de rivier de Adige. Moe, maar zeer voldaan stapten we om kwart voor zes weer in de bus naar Bardolino.
Vandaag,15 mei,van Montagnana naar Farrare. Weer 86 kilometer verder. Het weer was niet zo mooi, veel bewolking en soms een druppel regen. Niet erg als je moet fietsen. Heel bijzonder nog: Werden we in Duitsland en Oostenrijk begeleid door zingende vogels nu waren het de honden!!! Ieder huis of boerderij heeft wel een keffer die zich luid laat horen en ook had ik zo'n kreng zowat aan mijn benen als ik heel hard had geroepen dat ie op moest rotten!!!
Ferrara is een zeer mooie stad met prachtige Duomo en een ontzettend grote burcht/kasteel. Alles gebouwd in een tijd dat één familie de macht had, tussen 1300 en 1400. Nu is het er gezellig druk en op een terras hebben we heerlijke witte wijn gedronken. Maar het werd een hele maaltijd:er werd bij geserveerd: bakje met olijven, schaaltje chips en een schaal met heerlijke bladerdeeg hapjes.
Morgen beginnen aan het derde deel van de route en we denken ook het zwaarste deel. Via Assisie naar Rome, nog ruim 570 kilometer!!!!
Iedereen dank voor de leuke reacties en het gaat heel goed met ons. Geen pijntjes e.a. vervelende dingen. We genieten iedere dag opnieuw als we op de fiets stappen om te beginnen aan, soms een zware, etappe. Vannacht weer een goed slaapadres en morgen er weer tegenaan.

Arrivederci, chiao
Herman en Riet

• 15 Mei 2009 - 19:32

Trudie:

Fijn dat jullie het zo leuk hebben. Geniet van het laatste stuk en van Rome. Herman we missen je koffie. Ben vanmorgen vergeten een bakkie te zetten. Dat is jou nog nooit gebeurd.

• 16 Mei 2009 - 09:48

Anneke En Harrie:

Langzamherhand komt de Sint Pieter in beeld. Benedictus heeft in ieder geval er voor gezorgd dat zijn bezoek aan het Midden-oosten achter de rug is als jullie met flinke snelheid het Sint-Pieterplein op rijden en de zege Urbi c.s. ontvangen.
    Nog veel succes verder. Het zal wel lukken als ik jullie gezondheidsdagboek heb bijgehouden.

groetjes en tot mails,
    Anneke en Harrie

• 17 Mei 2009 - 08:55

Marianne En Nic:

Beste wereldfietsers,

Fijn, dat jullie het tot dusver gered hebben. We vinden het ongelooflijk knap. Maar het vooruitzicht is geweldig. Straks sta je in hartje Rome. Ik gebniet met jullie mee via de verslagen en de foto's. Succes verder en hartelijke groeten, ook van Nic.Liefs,Marianne

• 17 Mei 2009 - 17:25

Trudie:

We hebben het vandaag nog over je gehad, Herman. We lipen te wandelen in de duinen en maar naar herten zoeken! Het stikt ervan! Mooi niet dus. Veel plezier in italie

• 19 Mei 2009 - 19:08

Marianne:

Ha bikkels,
    Rome moet inmiddels gevaarlijk dicht genaderd zijn. Wat een geweldig avontuur maken jullie toch mee! Geniet van elkaar en alles wat jullie beleven! Riet: het is nog steeds erg stilletjes zonder jou in de studio!

• 20 Mei 2009 - 12:09

Nel Hogervorst :

Dag Riet en Herman,
    Heerlijk te lezen dat jullie zo genieten!
    Fijn dat het zo goed gaat.
    Nog heel veel mooie dagen
    en goede reis!
    Hartelijke groeten, Nel Hogervorst

• 20 Mei 2009 - 12:10

Nel Hogervorst :

Dag Riet en Herman,
    Heerlijk te lezen dat jullie zo genieten!
    Fijn dat het zo goed gaat.
    Nog heel veel mooie dagen
    en goede reis!