We zijn op de helft ! ! ! - Reisverslag uit Rome, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu We zijn op de helft ! ! ! - Reisverslag uit Rome, Italië van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

We zijn op de helft ! ! !

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

08 Mei 2009 | Italië, Rome

Beste allemaal,

Ja we zijn op de helft volgens de km teller van Herman. om precies te zijn: 1150 km in 73 uur en 32 minuten Nou hebben we deze laatse etappe maar 44 km gefietst. De rest is met trein en bus. Vanmorgen om half negen met de trein uit Bludenz, Oostenrijk, vertrokken naar Landeck. Van daar af met de Huckepack bus van de post. verder naar Nauders, net onder de Reschenpas. Op deze manier hebben we twee super zware etappe door de Alpen overbrugt. De eerste de Klostertal en Arlbergpas en de tweede het Oberinntal en Obervinschgau.Van de tweede etappe hebben we alleen het laatste stuk gefietst: Nauders - Reschenpas of op z'n Italiaans passo di Resia. De Reschenpas is een van de laagste passen over de hoofdkam van de Alpen. Voor fietsers zit je dan op 1520 m hoogte. Het is een zeer oude verbinding. Deze route werd al in de bronstijd gebruikt. De Via Claudia Augusta werd in het jaar 50 gemaakt. De weg heette toen de Kaiserstrasze. Duitse keizers reisden hierlangs naar Rome. En nog steeds kun je deze volgen.Van de Italiaanse grens merk je niet zoveel, alles is nog net zo Tirol's. Er wordt gewoon nog Oostenrijks gesproken. We zijn in Süd Tirol dat met Trentino tot de Eerste Wereld oorlog deel uitmaakte van Oostenrijk. Onder Musolini werd de Duitstalige bevolking zwaar onderdrukt.De oma(81 jaar)van de eigenaar van het pension waar we nu zitten vertelde me hier nog over. Het was een slechte tijd, zei ze. Nog lang is het onrustig geweest in deze streek, bomaanslagen tot eind jaren 60.Wij hebben onze intrek genomen in Pension Astoria. Het is aan te bevelen. Mooie kamer net een balcon waarop we vanavond Chianti hebben gedronken. Met uitzicht op de bergen waar altijd sneeuw op ligt. We hebben besloten om hier twee nachten te blijven. Dus morgen rustdag.Alle spullen even gewassen zodat alles weer schoon en droog is. Omdat ik op internet v h pension zit heb ik mooi de gelegenheid om de vorige etappe's op de site te zetten, met de foto's.
Natuurlijk hartelijk dank voor de reacties. Toch missen we er een paar. Kijk zelf maar wie ik bedoel

Liefs van Herman en Riet.

• 09 Mei 2009 - 07:25

Bart Van Der Helm:

Riet en Herman,
    jullie hebben Italie al bereikt; nog een klein stukje (?!!)Succes verder en alle goeds, Bart

• 09 Mei 2009 - 10:00

Theo Blokland:

Hallo Riet en Herman,
    Prachtig te lezen dat jullie op de helft zijn en het er twee dagen even van nemen. Lijkt me heel verdiend!
    Mooie kans even wat te schrijven.
    Geniet van het Italiaanse leven en straks weer veel succes, maar ook reisplezier bij de tweede serie etappes op weg naar Rome.
    Theo.

• 17 Mei 2009 - 11:01

Joyce En Wilma:

Dag Riet en Herman,
    Ben een weekend te gast bij Wilma. Gisteren waren we getuige van de opening van de toren van de Jeroen. Wat een feest!
    Gelukkig was het droog toen we buiten op het plein verder aan de borrel gingen. Vandaag hebben we ook weer leuke dingen op de agenda staan. We hebben net jullie laatste verslag gelezen. Wat een avontuur, op de fiets naar Rome. Veel succes en Wilma houdt me wel op de hoogte! Liefs van Joyce.
    Ja Verona , geweldig he, en het Gardameer, zo'n fijne sfeer. Assissi, ook heel bijzonder, ik volg jullie in gedachten op jullie reis en bleffende honden bijten gelukkig niet, trouwens jullie hebben geen broek om in te bijten, grapje....veel plezier en tot horens, Wilma