Sankt Goar – Nierstein am Rhein met donker einde - Reisverslag uit Tübingen, Duitsland van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Sankt Goar – Nierstein am Rhein met donker einde - Reisverslag uit Tübingen, Duitsland van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Sankt Goar – Nierstein am Rhein met donker einde

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

04 Mei 2009 | Duitsland, Tübingen

30 april Sankt Goar – Nierstein am Rhein 90.86 km,
gem. 15.57, max speed 37.09, fietstijd: 5.50 uur
Totaal van af Noordwijk: 617 km in 38.54 uur
Frau Kurz zwaaide ons uit. Ze sprak aardig Nederlands vanwege vriendschap met een schipper uit Maasbracht die vroeger bij hun kwam. Haar vader was loods op de Rijn. Het stuk voor de Loreley is heel gevaarlijk en slecht bevaarbaar. Na een foto te hebben gemaakt van Sankt Goar, een bronzen beeld dat in mei 2003 werd geplaatst en gezegend door de bisschop van Trier, gingen we op weg. Het weer was niet zo mooi. Wel droog maar erg nevelig en koud, maar goed fietsweer hoor. De Rijn voor de Loreley zag er gevaarlijk uit met het kolkende snelstromende water. Natuurlijk de nodige foto’s gemaakt en in gedachten zong ik het lied: Ich weisz nicht wass sol er bedeuten, das zich so trauerig bin, een Märchen aus alten seiten, das kommt mir nicht aus den Sinn…….”. Herman fietste door.... Langs de camping, mooie trouwens, met uitzicht op de Loreley gingen we. Het fietste lekker, “heb goeie benen”.
Bacharach zijn we even in geweest mooie vakwerkhuizen, heel oud, Bingen en in Ingelheim hebben we koffie gedronken met een heerlijke appelpunt mit Sahne. Lekker maar het was wel een dure. De route is duidelijk beschreven maar soms zijn we alles kwijt. Zoals bij Ingelheim, we zochten de Griesmühle maar konden die niet vinden. Totdat we er achter kwamen dat het eerste stuk was vervallen vanwege nieuwe weg. Er lag een grote kei midden op, afgesloten en precies daar begon de Griesmühle. Afijn we hebben het gevonden. We fietsten door het boerenland. Veel prachtig gele koolzaadvelden en ook net opkomende erwtenvelden,zo groot! Eigenlijk was het einde van de etappe Leeheim. Maar er was geen plaats en we hebben een kamer in Nierstein am Rhein, “Glockenspiel". Heel apart een kamer boven de paardenstal (geen paarden erin) bij een grote wijnboer. Het stadje is ook leuk. Er was al feest op de vooravond van de 1e mei. Heel de markt stond vol met tafeltjes en stoelen, er was muziek en meisjes speelden het heksenspel. Tijdens het eten hoorde ik op de Duitse radio van: "4 Toten und 14 verletzten beim fest für die Koningin in Apeldorn, mit einem Suzuki Swift”. Dat ving ik op. We schrokken, wat kon er gebeurd zijn, een aanslag? Het verklaarde ook waarom we Nederlandse schepen op de Rijn met de vlag halfstok zagen varen. Meteen Wilma gebeld en zij vertelde mij het hele verhaal. De hele tijd moeten we er aandenken. Verschrikkelijk dat zo iets kan gebeuren. Koninginnedag het meest sociale en tolerante feest!! Weg!
Riet

p.s. dit verslag heb ik pas in Tübingen kunnen plaatsen.

• 07 Mei 2009 - 11:23

Marianne En Nic:

Dag stoere fietsers,

Vandaag heb ik jullie berichten gelezen. Ik vind het geweldig dapper,wat jullie presteren! En nu maar zorgen dat je geen pech meer krijgt.
    De zware etappes zitten er nu wel aan te komen, denk ik. We blijven jullie volgen! Hartelijke groeten,
    Marianne