29 april. Remagen - Sankt Goar am Rhein - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu 29 april. Remagen - Sankt Goar am Rhein - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

29 april. Remagen - Sankt Goar am Rhein

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

29 April 2009 | Duitsland, Remagen

29 april. Remagen - Sankt Goar am Rhein 92.10 km 6.10.46 u. gem. 14.90 max speed 32.53 km.Totaal vanaf Noordwijk: 526 km
Na een heerlijk ontbijt bij Frau Gemein stapten we om 08.15 op de fiets. Kijk en dat is nou een mooie tijd. Het was fris maar droog. Beenstukken aan en we zochten de Rhein weer op. Zo 'schön' is de Rijn nou ook weer niet. Veel industrie, maar op het fietspad was het rustig. We fietsen onder de restanten van de brug in Remagen door,waar in 1945 de Amerikanen zo gevochten hebben. Het was de enige brug over de Rijn om door te stoten vanaf de Ardennen. Het mocht niet baten. Er staat nog maar een klein stuk ter herinnering en er is een groot oorlogsmuseum. Daar zijn we niet in geweest hoor.
Op weg naar Koblenz via Bad Breisig, Brohl-Lötzing, Andernach, Urmitz en nog veel meer plaatsen die we niet binnengingen maar langs de Rijn fietsend passeerden.
Bij Wallersheim hebben we nog een heerlijke stroopkoek van Roderijs uit Katwijk gegeten, nog bedankt Arjan. Ze zijn heerlijk en we zijn er dan ook zuinig op. Nog maar 3 koeken over..... Het weer was goed, soms erg bewolkt maar af en toe kwam de zon er door. We hebben de beenstukken bij Koblenz uitgedaan. Koblenz is druk maar op de Rhein promenade is het heerlijk rustig. We hebben daar onze broodjes met Schincken en een bekertje yoghurt heerlijk op een bankje in de zon zitten nuttigen. Vanaf Koblenz wordt het mooier. Hoge hellingen met de wijngaarden er tegen aan‘geplakt’.
Ook imposante burchten, zoals de Festung Ehrenbreitstein en de Marksburg burcht bij Spay. Dit is de enige middeleeuwse burcht die nooit verwoest werd. Het grote complex staat precies in een bocht met groot uitzicht op de Rijn. Boppart is ook een leuke plaats mooi gelegen in een grote Rijnbocht. Het is daar drukker op de promenade en toeristischer. Het regende en tijdens het schuilen gelijk leuke gesprekken met bewoners die vol bewondering kijken als we onze eindbestemming noemen. Gelukkig was het zo droog en wij reden het de laatste 15 km van vandaag naar Sankt Goar, genoemd naar de missionaris Goar die er tot zijn dood, in 508, woonde en schippers langs de gevaarlijke Loreley loodste, waarbij hijzelf het roer nam. Omdat pelgrims en andere reizigers altijd welkom bij hem waren werd hij de patroon van de herbergiers. Al in Koblenz had ik gebeld voor een kamer en we konden bij de familie Kurz terecht om 18.00 uur Ulmhof 11. Om er te komen moesten we een verschrikkelijk steile helling op 17% !!!! Dat was heftig. Nu zitten we, gedoucht en wel, lekker uit te rusten van een leuke dag met veel goede dingen. Herman doet de was en ik zet alles in de PC. Het was een mooie dag langs al die bekende plaatsen die je kent van de waterstanden, verhalen en de lessen op school.
Vanavond gaan we in 'de stad eten'

Liefs van Riet en Herman