Malole - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Malole - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Malole

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

29 November 2008 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Malole ligt tegen Kananga aan en is landelijk. De communauteit is een huis voor weesinderen. Toen ik de eerste avond de kinderen filmde die werden gewassen zag ik dat een klein meisje, Martha, tussen de 2 en 3 jaar hevig zat te bibberen na het koude bad. Toen alle kids even bij ons kwsmen, lekker schoon en in een schoon nachtpak, bibberde ze nog heviger. De tandjes klapperden gewoon. Terwijl het zeker 25 graden was. Ik voelde dat de kleding nat was en er werd een droog pakje aangedaan. Maar Martha had het slecht. Ze had flinke koorst. Bij ons zouden de kinderen lastig en hangerig zijn, maar Martha stond daar maar stilletjes te klapperen. Ik heb haar op een stoel gezet en voelde dat ze koorts had.Een goede gever had me ook Sinaspril meegeven. Dat werd dankbaar door de zuster aangenomen, ze was er heel blij mee. De voorraad medicijnen is niet groot.
Martha knabbelde het pilletje stilletjes op en bleef me klappertandend met haar grote ogen aankijken, zonder ook maar iets te zeggen. De andere dag was ze 'n stuk beter, maar nog wel stilletjes. Toen ik terug kwam na de reizen was Martha beter en behoorlijk ondeugend.
Kijk maar op de foto. Haar haartjes zijn maar half in staartjes gezet, rest volgt nog wanneer ze stil zit denk ik. Over dat haren vlechten zal ik ook eens vertellen, want dat is een leuk gezicht.
Morgenavond vertrek ik uit Kinshasa, Congo teruh naar Nederland.

Riet

  • 29 November 2008 - 00:21

    Mariannic:

    Hoi Riet en Maria,

    Wat een sinasprilletje al niet doen kan! Voor ons is dit allemaal maar heel gewoon!
    Alvast een heel goede reis!

    Hartelijke groeten,
    Mariannic

  • 29 November 2008 - 12:48

    Harrie Van De Made:

    Hoi Riet,

    Anneke en ik komen zojuist terug van het klotteren. De meiden, de jongens en niet te vergeten Maurits en Rosalie zijn weer goed bedacht.
    Ik weet zeker, dat deze activiteit in Congo niet aan de orde is.
    Toch blijft het heel frappant, dat al de gezichtjes op de foto's toch een tevredenheid uitstralen en acceptatie van de zeer povere omstandigheden.

    Het allerbeste,
    groetjes van Anneke en Harrie

  • 29 November 2008 - 19:43

    Han:

    Hoi avontuurmeiden, geweldig al die verhalen en foto's. Jullie voelen je op je plek en wij redden ons wel zonder jullie. ga door met goodwill kweken en blijf al die lieve kinderen knuffelen en verzorgen!
    X

  • 30 November 2008 - 06:47

    Ria Knipscheer:


    Riet ik wens jou en Maria een welkom thuis. Geniet ven de hereniging met familie en bekenden. Daarna willen wij alles horen. Maar alvast bedankt voor de berichten en foto's.
    Tot ziens, Ria Knipscheer

  • 07 December 2008 - 09:01

    Carlo&anne:

    Hoi riet.
    We hebben net je verhalen zitten lezen en je foto's zitten bekijken. Wat indrukwekkend allemaal zeg! Wij wensen jullie een goeie terugreis.

  • 11 December 2008 - 12:02

    Wilma:

    Lieve gasten van Riet.
    Voor al die vrienden die nog even deze site bezoeken.....Riet is gelukkig weer veilig thuis en met haar ontroerende en aangrijpende verhaal te horen op de radio bij Nens en op internet, www.nens.nl. Het programma heet de Thuiswedstrijd en te beluisteren op zondag 21 december om 18.00 uur en in de herhaling op 25 december om 19.00 uur.
    Haar verhaal is zeer de moeite waard...enne Riet, we zijn allemaal weer blij en dankbaar dat je heelhuids in Noordwijk geland bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Riet & Herman

Wij wonen in Noordwijk. Sinds oktober 2010 hebben we geen werkverplichtingen meer en genieten iedere dag van de vrijheid! We fietsen, wandelen en reizen graag. Daarnaast blijft er ook tijd over voor de kinderen en vrijwilligerswerk.Bijgaande foto is gemaakt bij de start van de tocht naar Rome in 2009. Herman en Riet Stout

Actief sinds 14 Okt. 2008
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 64488

Voorgaande reizen:

30 April 2011 - 11 Juni 2011

"El Camino"

25 April 2009 - 05 Juni 2009

Fietsen naar Rome

09 November 2008 - 10 December 2008

Mijn reis naar Congo

Landen bezocht: