Geen bericht = Goed bericht - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Geen bericht = Goed bericht - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Geen bericht = Goed bericht

Door: Riet Stout

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

27 November 2008 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Lieve allemaal,
Dank voor jullie mooie reacties. Inderdaad het gezegde is helemaal waar. Alles is goed met me en Maria natuurlijk ook. Vanmiddag weer geland op N'djilli airport Kinshasa. Vannmorgen vertrokken we om ongeveer 11.30 vanuit Kananga en viaMbujimayi naar Kin(zoals ze hier zeggen), Met vliegmaatschappij Hewabora. Prima vlucht over het groene Congo. Vaak veel wolken, echte donkere met daarboven weer witte, net bergen. Bas Schijff, zijn dat cumuluswolken??? Zit nu weer bij de Scheutisten, Sint Anna. Een begrip voor veel prietsers, zusters, ontwikkelingswerkers maar ook artsen zonde grenzen en a. zonder vakantie. hebben hier een tussenstop voordat de reis verder gaat. Een bont internationaal gezelschap van veel interessante mensen, Net toen ik de site wilde gaan bijwerken, 18.00 uur: Pats, geen licht meer. Dacht eerst nog, deed ik dat nou toen in de stekker instopte?? Maar nee, overal geen licht. Het schemerde nog een beetje en met zaklamp even naar buiten en zag toen heel donkere wolken waar veel weerlicht in zat. Oorzaak stroomstoring?? Maar gelukkig iets voor zevenen sprong alles weer aan. Dus nu ff bijwerken. Nou even?
Ik heb best veel te vertellen van de afgelopen 14 dagen.
Eerste dag 13 nov. naar Kananga. Daar werden we, net buiten het ; vliegveld', midden op straat, nou zeg maar zandpad, onthaald door kinderen van het weeshuis in Mallole. Ze zongen voor ons en gaven kunstbloemen,(die de kleintjes ook weer terug wilden) Het was ontroerend. In de communiteit werd het nogeens uitgebreid over gedaan: "Soyez les bienvenues" werd met scherpe stemmetjes gezongen. Als beloning kwamen van ons de 'bonbons'(dank je wel hoor Jeroen voor de grote puntzak) en cadeautjes. Het was echt feest. Na een heerlijke maaltijd, gekookt op houtskool, (soms ook nog buiten op de grond zie foto), en een goede nachtrust werd de andere dag alles bekeken, ook de in aanbouw zijnde dispencer, waar de zieke kinderen liggen en kunnen worden verzorgd. Een project van ons HWG. Alles is klaar en het ziet er goed uit, nu nog de aankleding, bedjes e.d.Natuurlijk ook met de kinderen gespeeld. Ze verstaan je alleen niet, spreken nog geen Frans maar Shiluba. Maar met gebaren gaat het prima. Hierbij een foto van enkele mannekes aan hun ontbijt: Mais met mail en wat rijst. Crispin, Emanuel, Alphons, Eduard, Joél, Salé vinden het erg lekker zo te zien. Zo dat was het voor nu. Nogmaals dank voor de lieve reacties enne Trude.... we hebben er aan gedacht hoor. Prachtige werkstukken van echte kunstenaars!!
Hartelijke groet ook van Maria.
tot zo,
Riet

• 27 November 2008 - 21:19

Mariannic:

Dag Riet ( en Maria),

Fijn weer iets van je te horen. Jullie hebben zo aardig wat beleefd. Het zal soms best heftig geweest zijn. Nu gaan jullie je zeker weer langzaamaan voorbereiden op de terugreis? We zijn reuze benieuwd naar jullie ervaringen, hoewel we al het een en ander hebben kunnen lezen en zien. Gauw weer tot horens en hartelijke groeten voor jullie beiden.
    Mariannic

• 27 November 2008 - 21:38

Trude:

Fijn weer iets te lezen! Tot gauw. Groetjes, Trude

• 28 November 2008 - 07:51

Theo Blokland:

Hallo Riet en Maria,
    Fijn iets te lezen over het verloop van jullie reis en van de ontmoetingen met de kinderen. Daar gaat het toch eigenlijk allemaal om.
    Ook voor de laatste dagen van jullie reis wens ik jullie alle goeds en veel succes.
    En probeer ook van al het bijzondere in Congo te genieten.