Bienvenus á Kinshasa! - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu Bienvenus á Kinshasa! - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

Bienvenus á Kinshasa!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

10 November 2008 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Beste allemaal,

Na een lange reis, die overigens voortreffelijk verzorgd door Brussel Airlines, kwamen we laat in de avond aan.Het was erg warm. In de 'hal' waar de koffers aan moeten komen was het druk.Ik vroeg me af hoe we de koffers konden halen. Er waren 2 kleine banden. Vanuit een hek waarachter de kar stond met koffers, kwamen langzaam de koffers te voorschijn. Gelukkig waren twee Congolezen door de zusters gestuurd. We hoefden aan hen alleen de recu te geven en zij haalden ze voor ons op. Ook van de douane hebben we geen last gehad. Toen op weg in een oud Busje in het stikke donker op weg naar het huis van de paters van Scheut. Met ons gingen 2 artsen en verpleegkundigen met al hun bagage ook nog mee. De bus kreunde en steunde. Het regende heel hard en de wegen zijn nou niet zo best(zacht uitgedruk)Een barre tocht onweer, regen en we reden door diepe plassen. De weg zit nl vol kuilen. Afijn het is gelukt.
Na nog wat nagepraat te hebben onder het genot van een grote pils, gingen we slapen.
Vanmorgen vroeg op en na een koude douche een ontbijt met een verse mango gingen we de weg op. Toen zag ik pas hoe slecht de wegen zijn. Kuilen, plassen en diepe gaten, waar de chauffeur omheen slalomde en nog behoorlijk druk. Heel oude auto's busjes volgepakt en vol met mensen. Alles speelt zich af op en langs de weg. Winkels zie je bijna niet. Bij de nonnen hartelijk ontvangen en gelukkig hebben ze stroom en internet. Donderdag gaan we naar Kananga. Misschien daarvoor nog naar Kikwit. Als het niet te hard regent, vandaag werd de vlucht naar Kikwit daarvoor afgelast. Daardoor konden de artsen niet vertrekken. Dat hoorden ze pas op het vliegveld en ze kwamen weer terug.
Dank voor al jullie reacties en alvast voor die komen gaan.

Riet

• 10 November 2008 - 15:50

Thea:

Fijn Rietje dat je er bent! Ik heb gisteren toch veel aan je gedacht. Zo van: zou ze er al zijn en hoe is het daar daar? Kom net thuis en zie je berichtje, nu weet ik het dus ! liefs Thea

• 10 November 2008 - 16:12

Mariannic:

Hoi Riet,
    Fijn, dat de reis in ieder geval voorspoedig gegaan is. Dat is natuurlijk ook altijd spannend ! Gistermorgen hoorde ik, dat je nog je radioprogramma verzorgd hebt. Knap hoor! Ik hoop voor jullie dat het weer een beetje opknapt,zodat jullie je makkelijker kunnen verplaatsen! We horen wel weer van je! Succes met alles! Hartelijke groeten, Marianne en Nic

• 10 November 2008 - 16:23

Rob En Dicky Boekel:

Hallo Riet,
    Ook wij zijn blij voor jullie dat de reis goed is verlopen. Julie zullen wel blauwe plekken krijgen van al dat geschud door dat busje. Hopelijk verder goed weer vooor jullie en succes met alles. Rob en Dicky

• 10 November 2008 - 16:37

Tim En Trude:

Dag Riet en Maria! Tot zover alles dus O.K. met de dames. Wij zijn er blij mee. Trude en ik waren gisterochtend in Gent, dus heel dicht bij Brussel, en in gedachten stegen we met jullie op.
    Heel veel succes!

• 10 November 2008 - 19:15

Jan & Marjolein Rops:

Hallo Riet en Maria (mamma)!

Leuk om jullie te kunnen volgen via internet. Hier regent het netzo, alleen zijn de wegen danwel wat beter! Vergeet niet de klamboe boven het bed te hangen, dat scheelt wakker liggen van de muggen... Het nieuws gaat snel...
    TOT SNEL weer een bericht, J+M

• 10 November 2008 - 21:27

Marianne A.:

Gelukkig, jullie zijn veilig over! Met zoveel mensen die in gedachten meereizen moet je wel vleugels krijgen! Fijn ook dat de ontvangst zo hartelijk was. Leuk om over je eerste indrukken te lezen. Ik blijf je volgen hoor; hopelijk heb je regelmatig de tijd en gelegenheid (stroom en internet) om ons bij te praten. Geniet,
    Marianne

• 11 November 2008 - 08:05

Sjef Coppens:

Beste Maria en Riet,
    Congo is bereikt en nu op naar het werk van de zusters. Het is wel erg leuk dat wij op deze wijze jullie handel en wandel kunnen volgen. Nogmaals veel succes !

• 11 November 2008 - 09:56

Trude:

Ik voel met jullie mee, het gestuiter in het busje: dat kan in het binnenland nog erger! De regen die wij niet in Kinshasa meemaaktem maar in Mbuyi Mayi maar vooral de bezoeken aan de zusters, zulke hartelijke, mensen. Maria wat goed dat je iedereen herkent: ik ben nu al benieuwd naar de intervieuws! Succes en groetjes, Trude

• 11 November 2008 - 10:21

Isje Maas:

Beste Maria en Riet,
    Wat een goed idee om een website aan te maken. Gelukkig zijn jullie goed aangekomen,ik ben te laat geweest om jullie een goede reis te wensen. Maar weet dat de Peks in gedachten bij jullie zijn.Groet de zusters van ons allen.
    Hartelijke groeten, Isje & Wil Maas

• 11 November 2008 - 12:38

Joop En Corry:

Rietje en Maria, fijn dat juliie in de Congo zijn . Het gaat jullie goed en geniet er maar van. We blijven lekker op de hoogte door jullie site. Geweldig. Groetjes.

• 11 November 2008 - 15:05

Wilma:

Lieve Riet

Nou dit klinkt dus echt als Afrika, mijn hart ging sneller kloppen. Wat fijn dat je veilig bent geland. Het leven op straat, je kijkt je ogen uit en wij leven en voelen met je mee. en inderdaad....ruiken met je mee, die onbeschrijfelijke geur, nu weet je wat dat is...houtskool, dood vlees, rijpe mango, poep en pies....en ga zo maar door. Riet , geniet en veel sterkte met alle hobbels en kuilen in de weg.
    Hier komt de hagel naar beneden, en waait de wind door de bomen , ja in huis zelfs waait de wind. En de maan schijnt inderdaad door de bomen....en als we de maan zien kunnen we elkaar aanraken, want bij jou schijnt dezelfde maan en die verbindt ons allemaal. Alle goeds,ik denk aan je, liefs, Wilma