De Navarra en de Rioja wijnstreek - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu De Navarra en de Rioja wijnstreek - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Riet & Herman Stout - van de Made - WaarBenJij.nu

De Navarra en de Rioja wijnstreek

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg Riet & Herman

25 Mei 2011 | Spanje, Logroño

25 mei 2011
In Estella wordt op 25 mei een feest gevierd, welk feest weet ik niet. Toen we rond acht uur op de fiets stapten hoorden we muziek. Trommel en van die hoge, soort klarinet, geluiden. We zagen 3 muzikanten, een trommel en twee met een klarinet,zal ik maar zeggen. Gekleed in een donkerblauw pak en met rode baret. Estella is een Carlisten stad. Ze speelden keihard en dan richting de huizen. Door de straten van de oude binnenstad klonk dat heel hard. Echt een wake-up-call. Er was ook erg weinig verkeer, dus ik denk dat men de hele dag vrij was. En dan wordt je toch gewekt door die snerpende muziek. Na nog wat foto’s te hebben gemaakt gingen we op weg naar einddoel Logroño. Meteen al buiten de stad werd ons een behoorlijke helling gepresenteerd. Na drie km klimmen ligt het Monasterio de Irache, een Benedictijner abdij. Ook vermaard door de uitvoering van Latijnse gezangen. Het is een van de oudste koosteers in de Navarra. Al rond 1050 werd hier onderdak gegeven aan pelgrims. Maar toen wij er waren kregen we alleen een stempel op onze pelgrimspas en hoorden ze geen enkel ander geluid. We zijn nog wel door de prachtige oude kloostergangen gelopen. Wat verderop ligt de berg Montejurra, bekend geworden door de jaarlijkse bijeenkomsten van de Carlisten. (Carlos ex van Pr.Irene).
Los Arcros lag er slaperig bij, zo rond half twaalf. Op het plein voor de Santa Maria kerk, zaten heel wat wandelen pelgrims hun brood te eten in de schaduw. Een groep Spaanse moutainbikers zat ook te lunchen met de flessen wijn op tafel. Ze waren erg luidruchtig, door de wijn?. Pas om 12 uur ging de kerk open dus wij aten ons brood ook maar, dat smaakte best.
Na de kerk te hebben bekeken, weer met een mooie binnentuin, gingen we op weg naar Logroño. Het was één lange rechte weg. Zover als je kijken kunt ging het omhoog en weer omlaag. De politie had de weg afgesloten voor auto’s vanwege een ongeluk. Wij konden erdoor maar moesten voorzichtig zijn. We kwamen langs het ongeluk: passeren net voor een top is gevaarlijk, vooral als er net een vrachtwagen aan de andere kant zit. Het zag er afschuwelijk uit. Iedere keer als we op zo’n weg reden was ik altijd blij wanneer we over de top waren, je kunt er ook tussen zitten. Doordat alles was afgesloten konden wij rustiger fietsen. Rond half vier kwamen we aan in Logroño. Warm en moe. Toen we voor het VVV stonden op zoek naar een adres, kwamen Joke en Dick ons achterop. "Bij Hoevelaken rechts af" klonk het ineens achter ons. Weer een leuk weerzien. Zij gingen nog even 5 km door. Maar wij niet! We vonden snel een kamer, weer in een Hostel.
Het was erg drukkend warm in de oude stad en er zat onweer in de lucht. Nou dat kregen we vanavond dan ook: een pittig onweer met harde regen. Nu, half 11, is alles weer rustig en droog, maar nog steeds warm. De vuilnis wordt opgehaald beneden in de straat en dat maakt veel herrie, zal ik de ramen dicht doen?
Ik ga slapen en zeg tot de volgende keer

• 25 Mei 2011 - 21:59

Marianne Gribling:

Lieve mensen,

Alweer een mooi reisverslag! Waar haal je de energie vandaan na zulke tochten? Geweldig.
    Het zijn trouwens ook erg mooie foto's.
    Succes verder en geniet er maar van.
    Liefs,
    Marianne

• 26 Mei 2011 - 01:30

Ben Verberne:

Hallo Riet en Herman,
    Bedankt voor jullie interessante reisverslagen. Ik volg jullie met interesse en veel plezier. Een goeie reis op weg naar Santiago!

• 26 Mei 2011 - 10:13

Harrie Van De Made:

Hoi Riet en Herman,

Weer allemaal mooie verhalen en foto's.
    Ik mis eigenlijk een of meer foto's van een van de ongetwijfeld spectaculaire afdelingen in de bergen.
    Ik zal jullie aanbevelen bij de ploegleiders van Rabo, Vacans Soleil en Quick Step. Een goed (senioren)contract met een bonusregeling ligt ongetwijfeld in het verschiet !

Groetjes, ook van Anneke

Harrie